Мета. Ознайомити учнів з найпоширенішими корисними
копалинами своєї області; з їх використанням та родовищами; розвивати
спостережливість дітей; виховувати економне і раціональне використання корисних
копалин.
Обладнання. Колекція корисних копалин, карта
України, контурні карти.
Тип уроку.
Комбінований.
Хід уроку
І
Організація класу.
ІІ
Актуалізація опорних знань.
Робота з картою України. (опитування)
1. Де знаходиться м. Кривий
Ріг?
2. В якій природній зоні?
Покажіть на карті.
3. Як відбувається зміна пір
року у місті. Схарактеризуйте їх.
4. Які промислові об’єкти
розташовані у місті? Назвіть їх.
5. Що виробляють на цих
підприємствах?
ІІІ
Повідомлення – хвилинка – цікавинка.
-
З давніх - давен
людини навчилася використовувати різноманітні багатства, які лежать на поверхні
землі або в її надрах, будуючи шахти, утворюючи кар’єри, пробурюючи
свердловини. Які це багатства?
-
Граніт, глина, пісок, торф, вапняк, мармур, сіль, крейда,
нафта, кам’яне вугілля, залізна руда, мідна руда – все це корисні копалини. Їх
добувають з надр землі для багатьох видів промисловості, народного
господарства. Але перш ніж добувати їх, треба їх знати. Пошуками корисних
копалин займаються геологи. Їм доводиться перепливати бурхливі ріки,
підніматися високо в гори. Ходити по болотах, в мороз і в спеку жити у
палатках. Дуже цікаве і водночас небезпечне життя. Ці люди приносять користь
людям, коли відкривають нові поклади копалин. Багато зусиль треба прикласти,
щоб корисні копалини видобути, а потім переробити.
Наприклад – залізна руда схожа на
звичайний камінь. Щоб одержати з неї залізо чи сталь, її треба переплавити у
доменній печі.
А от крейду
можна використовувати без будь якої переробки. Бери і пиши. Пісок з кар’єру
везуть прямо на будівництво.
Всього в
Україні понад 80 різних копалин, які видобуваються більш, ніж у 4000 родовищ.
ІV Повідомлення нової теми
і мети уроку.
Сьогодні ми
з вами ознайомимося з корисними копалинами, навчимося їх відрізняти одну від
одної, описувати кожну з них.
V Бесіда на первинне
засвоєння матеріалу.
-
Які корисні копалини ви знаєте?
-
Чому їх називають корисними?
-
Де знаходяться корисні копалини?
-
Хто знаходить корисні копалини?
V Робота з картою
Розгляньте
на карті умовні позначення, якими позначають корисні копалини. Знайдіть нашу
область і визначте, які корисні копалини тут видобувають?
V Робота з колекцією
корисних копалин.
Візьміть у
руки залізну руду.
На що вона
схожа?
Вона важка
чи легка?
Якого
кольору? Під час розтирання утворюється порошок криваво – червоного відтінку.
Тому руду ще називають «кров’ю землі». Поміркуйте чому?
Залізна
руда схожа на камінь. Вона червоного й бурого кольору, важка і тверда, у воді
не розчиняється. Дослід з залізною рудою та склянкою з водою.
Дослід х
мармуром та глиною для прикладу на міцність копалин. Пісок розчинити у воді.
V Практична робота з
картою та таблицею. Нанесення на карту умовних
позначень
та в таблицю характеристик.
VІ Підсумок уроку та виставлення
оцінок.
·
Про які корисні копалини ви дізналися?
·
Для чого вони використовуються?
·
Вкажіть істотні ознаки крейди?
Корисна копалина
|
стан
|
колір
|
запах
|
крихкість
|
Розчинність у воді
|
горючість
|
Інші властивості
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар